stefan nilsson
Mässor hösten 2022
I höstas var det fler modelltågsmarknader och -mässor än vanligt, och en av orsakerna var förstås att pandemin hade hindrat flera. Såväl Strängnäs som Trollhättan ställde in i våras och körde istället nu i höst. Besökstalen på de mässor vi deltog i varierade en hel del och ett tag fick vi känslan att det kanske var lite väl många på kort tid. Men de som kom var mycket nöjda och även de säljare vi pratat med har varit nöjda med besökare och försäljning.
Stort tack till alla som kommit fram och pratat med oss under höstens marknader och mässor! Det är alltid lika trevligt, och nyttigt att få både ros och ris kring MJ-magasinet.
Höglandståg i Nässjö
Först ut för vår del var modulträffen Höglandståg i Nässjö. Där fanns en stor modulbana i skala H0 och en lite mindre i skala N, i varsin lokal, och på lördagen avhölls en relativt välbesökt mj-marknad. Handlarna hade placerats i resterande delar av lokalerna och utbudet var gott och blandat med såväl nytt som begagnat. Det fanns också ett café.
Vyer över modulbanan i H0 i den ena hallen (innan det öppnade för publik).
Modulbanan i skala N i den andra hallen.
Hamnmodul i N.
SSRT-tåg i N.
En del av det imponerade Kristinebegrs industriområde (H0), som det kommer en artikel om i nr 52.
En imponerande virkestrave på en av H0-modulerna.
Nässjö järnvägsmuseums T41 som skulle dra middagståget till Jönköping.
På lördagskvällen kunde man boka in sig på en tågresa med middag, och den gick med T41 i ena änden, Da i den andra samt restaurang- och barvagn däremellan. Destinationen visade sig bli Jönköping med utgångspunkt från Ångsågen, Nässjö järnväsgmsuseums område. Det var en trevlig tur med god mat och gott sällskap.
Håverud
Därefter var det dags för mässan i Dalsland Center Håverud, anordnad av Melleruds modelljärnvägsklubb och Föreningen Järnvägshistoria i Dalsland. Antalet besökare upplevdes som lite lägre denna gång, men det var ändå stort intresse och handeln verkade gå bra. Liksom i april fanns medlemmar i Värmlandståg på plats med en modulbana.
Handlarna på plats och besökarna började droppa in.
Bra blandat utbud på modeller, nytt och begagnat.
Modulister från Värmlandståg hade satt upp en mindre modulbana.
Äldre persontåg passerar Dejebron.
Hässleholm
Sedan var det dags för två dagars modelltågsmässa i Hässleholm hos Hässleholms mjf. Här är det verkligen stort, med många handlare, modelljärnvägar i olika skalor och uppvisade modulbanor. Även klubbens bana är stor och växer från år till år. I år hade alla handlare samlats i samma lokal, vilket var bra för både besökare och deltagare.
Mässan i Häsleholm är stor på flera sätt, och därtill trevlig.
En del av banan i Hässleholm får vinterlandskap.
Vid Vinslövs station svävar tomten över stan med släde och renar.
Utbyggnad väntar i form av etapp 3. Under tiden finns en tillfällig vändslinga för tågen.
Skånska N ställde upp en modulbana i en av lokalerna (här fotograferad innan öppningsdags).
Där fanns även en demobana i N, denna ovan i H0 treräls, ett rangerspel och en bana för de yngre att köra tåg på.
Besökarna kunde här se olika skalor och spårvidder, få veta mer om landskapsbygge m.m.
Jimmy Andersson från Klippan hade med fina modeller i skala 1.
Harald Freudenreich visade upp stora delar av sin svenska produktion i skala Z.
Uppsala
Så var det dags för mj-mässa i Uppsala under Allhelgonahelgen, ordnad av Upplands mj. Mässan varade i två dagar och det var en jämn ström av besökare. Båda dagarna kom även många barnfamiljer vilket var lite oväntat då det var andra evenemang för yngre i Fyrishov samtidigt. Annars brukar entusiasterna komma på lördagar och familjerna på söndagar, men här var det verkligen blandat. Se ett filmklipp från mässan >>
Mässan i Uppsala håller till i Fyrishov. Det fanns en modulbana med en rejäl modell av Uppsala station, det fanns mindre modelljärnvägar för de yngre att köra med och ett antal handlare var på plats. Sammanslutningen RC1/87 var med och körde sina fantastiska radiostyrda fordon i skala H0.
Uppsalaklubben hade ställt ut en modulbana, med bland annat Uppsala C och tillhörane godsbagåprd med lokstation. Stationshuset verkar skalenligt efter lite läldre modell, och inte minst imponerade det stora och mycket väl detaljerade godsmagasinet.
Det fanns även banor för de yngre, allt utifrån ålder med tåg de själva fick köra, ner till Briotåg på golvet.
Den modulanläggning för radiostyrda vägfordon i H0 som RC1/87 visar upp röner alltid stort – och berättigat – intresse. Se ett filmklipp därifrån >>
Trollhättan
Helgen därefter var det modelltågsmarknad i Trollhättan. Marknaden är ett samarbete mellan Kalaskoket Fasetten och mjf Rälsbiten. Det kom många besökare under förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Rälsbiten hade satt upp en modulbana i H0 och Claes Sjunnesson hade med moduler i skala 1. Spår & Tåg i Väst fanns också på plats med sina mindre banor och annat för de yngre.
Mässan i Trollhättan bjöd på denna modulbana i H0.
Far och son Sjunnesson hade med sin rejäla modulbana i skala 1.
Där fanns även en spännande modell av Nohab-området, inklusive en fungerande modell av den s.k. Rysskranen.
Taken på verkstadslokalerna gick att lyfta av, och där inne fanns diverse maskiner och annan verkstadsutrustning.
Hjulmarknaden
Sist ut var så Hjulmarknaden, som även i år höll till i Solnahallen. I år var det färre utställare på plats men de som var där upplevde det som en bra tillställning. Vi hade många som hälsade på oss vid vårt bord och det fanns mycket att titta på. Flera modelltillverkare hade med sig uppdaterade nyheter som vi kunde titta på. Besöksantalet upplevdes som stort och alla vi pratade med var nöjda med dagen.
Årets Hjulmarknad vad mycket välbesökt.
Det fanns modulbanor i N och H0 liksom i H0 smalspår, men störst var definitivt denna livesteambana.
Spårvagnssällskapet i Norrköping har tagit fram flera svenska bussar i äldre utförande, dels för vänstertrafik men dels även denna som hade dörrar på båda sidor under en övergångsperiod 1967.
Jeco hade nu fått ett målat exemplar av prototypen till sitt T23 i H0.
Jeco visade även prototyper i H0 till post- och resgodssläp samt manövervagn med godsutrymme till Y6-generationen.