lars kempe
Nyheter från Spielwarenmesse i Nürnberg 2023
Den internationella leksaksmässan i Nürnberg återkom i år efter tre års uppehåll. Antalet utställare var lägre än vi någonsin upplevt, och stora tillverkare som Piko och Roco deltog inte.
Trots det lägre deltagandet fanns det ändå en hel del att se, och några svenska nyheter visades. Vi listar här tillverkarna i bokstavsordning, och tar då även upp några som inte deltog på mässan.
Här finns ett filmklipp där du kan se nyheter från några tillverkare.
A.C.M.E. (http://www.acmetreni.it) ska komma med modeller av Transmontanalok i H0. Green Cargo kör dessa lok i norra Sverige med littera Mb, och A.C.M.E. har aviserat just sådana modeller. De kommer i ett set med två lok, ett med motor och ett utan så att de ska gå multipelkopplade.
Även den italienska firman Amintiri Feroviare (http://www.amintiriferoviare.com) har aviserat en modell av Transmontanalok i H0. I katalogen visas de med tre olika målningar, dock ingen Green Cargo. Vi är inte på det klara med om dessa lok är ett samarbete med A.C.M.E.
Spanska Ammo (http://www.migjimenez.com) har en ny färg för pensel eller airbrush. Den är matt, tålig och luktlös och finns i 41 olika färger.
Artitec (http://www.artitec.nl) kommer bland annat med tält och campingutrustning i H0, TT och N. Ett sådant orange och blått tält hade vi när jag växte upp, så det känns igen.
I övrigt kommer de med nya figurer och fordon i H0, bland annat A-Ford i olika varianter – även som Hot Rod.
Brekinas (http://www.brekina.de) nya Volvobilar är en tvådörrars och en fyradörrars Amazon samt en fyradörrars 144.
En gul Volvo Amazon kombi med Joakims Bonniers namn på är lite kul för oss som är F1-fans.
Brekina visade även en prototyp till en Volvo F88 i H0.
Vidare visade Brekina även 1975 års transportfordon för Ferrari och Ferrari formel 1-bilar och figurer med bland andra Niki Lauda.
Carson (http://www.carson-modelsport.com) har några nya radiostyrda fordon i H0. En VW T1 folkabuss i flowerpowermålning var cool. I övrigt fanns två folkabussar och en polisbuss samt några släpvagnar som kan kopplas till folkabussarna.
Dietz Elektronik (http://www.d-i-e-t-z.de) visade upp en liten 16-bitars ljuddekoder för N-skalan. Med måtten 14x9x3 mm är den riktigt liten. På deras hemsida finns 200 ljudfiler att fritt ladda ner till den.
Faller (http://www.faller.de) har alltid trevliga nyheter och vi tar upp bara några få. En är en modern villa med inredning. Om man vill få upp intresset bland de unga är moderna modeller ett bra val.
Faller hade också en ny USB-laddare för alla Faller Car System-bilar, förutom de digitala. Vidare visade de ett ”bergsskum” på flaska, att spruta ut och skulptera berg i, vilket påminner om fogskum. De hade även en typ av färdigmålad aluminiumfolie, som kan knycklas ihop till olika bergsimitationer.
Deras tunnelborrmaskiner är maffiga modeller!
Faller Classic är i år bensinmacken med restaurang ovanpå.
Hobbytrain (http://www.lemkecollection.de) kommer 2023 med Snälltågets Vectronlok i skala N ihop med en passande sats med fyra sovvagnar. Dessa kommer kanske i höst.
Redan nu finns i handeln en tvådelad flakvagn TWA800A för Motortransport i skala N.
Hornby (http://www.hornby.com) hade med sig sina nya tåg i skala TT, och visade även sitt nya DCC-system för blåtandsstyrning av dekodrar med en app. 7000 DCC heter det första systempaketet, som släpps först i Storbritannien. Dekodrar utan ljud kommer att kosta cirka 350 kr och med ljud cirka 750 kr.
Detta ska vara ett billigt sätt att starta med DCC-styrning då man bara behöver köpa dekodrar. Appen till mobil eller platta är gratis. Sedan behövs 15 V DC till spåren så är det bara att köra. Man behöver alltså ingen dyr digitalcentral.
Med ett Blåtandsmesh kan loken kommunicera med varandra och man utökar antalet lok till max 9 999 stycken på en mobil om man har tillräcklig strömförsörjning. Räckvidden med fri sikt är omkring 45 m men går att utöka till 225 m med en blåtandsnod. Det kräver också att loken har plastkåpa.
Har man andra DCC-lok kan man skaffa en lös dongel för att köra dem med samma app. Därmed behöver man inte byta ut alla sina dekodrar. Det ska heller inte spela någon roll om man kör 2R eller 3R, systemet ska fungera. Jag frågade om man kan köra Märklins DCC-dekodrar med detta system, och svaret var ja.
Det är dock inte helt färdigutvecklat ännu. Vi väntar dock med spänning på vad detta verkligen kan göra, och kommer att testa det så snart det finns ute. Om detta fungera med alla DCC-system och strömsystem kanske vi därmed har ett enda system för alla?
Joswood (http://www.joswood-gmbh.de) fortsätter göra svenska husmodeller i H0. Nytt svenskt för 2023 är Sörgården och ett garage i serien för Bullerbyn.
Därtill aviserar de flera intressanta industribyggnader samt många användbara tillbehör och detaljer.
Jägerndorfer Collection (http://www.jaegerndorfer.at) har ett Flixtrain BR 182 i H0 för både 2R och 3R, men denna typ går dock inte i Sverige. De har också Hectorrail 142-loket ”Jeffries” i skala N.
Kato (http://www.katomodels.com) kommer med flera nya Nohabdieslar i skala N, bland annat Svenska Tågab TMY 106 målat för Great Northern, förhoppningsvis i höst.
De visade även ett sortiment med moduler för den norm som heter T-Trak för sitt spårsystem Unitrack i skala N.
Minimoduler i skala N kanske är något för de trångbodda?
Lemke Collection (http://www.lemkecollection.de) visade Flixtrainsatser med Vectronlok och två vagnar plus två satser med tre personvagnar i varje sats, allt i skala N. Åtminstone två av satserna (de två överst till höger i bilden nedan) har rätt färgsättning för de tåg vi kan se här i Sverige.
Även L.S. Models (http://www.lsmodels.eu) har Flixtrain på gång, i H0: Vectronlok med grön dekor och en sats med två vagnar, dock i grön dekor med orange gavlar. De har även ett Vectronlok i blå och grön dekor, gjort för 3R.
De aviserar också en sats med fyra BVCMZ liggvagnar i skala N märkta för Snälltåget.
MiNis by Lemke (http://www.lemkecollection.de) visade flera fordon i N, såsom VW T2 ASG och VW T3 Doka, också för ASG. Dessa ska finnas i handeln redan nu.
Minitrix (http://www.minitrix.de) kommer med ett nytt spårsystem i skala N med betongsliprar.
Märklins (http://www.maerklin.de) orange Rc5 ser verkligen fint ut, och kommer även i version från Trix (www.trix.de).
Till det kommer en sats med fyra blå och svarta personvagnar: A2, AB3K, B1K och B5.
En sats med tre SJ Tbis godsvagnar avslutar de svenska nyheterna.
Danmark får ett DSB MY och en Rs containervagn. För NSB kommer ett grönt Di3 och en sats med två Gr-vagnar.
I skala 1 kommer ett Hectorraillok BR 162 ”Beckert”.
Märklins nya trådlösa Mobile Station har Wlan med mottagardosa. Dosan klarar även infrarött för startsatskontrollerna. Båda ska finnas på marknaden i maj. Mobile Station fungerar ihop med Central Station 60213–60216 i ett fungerande Wlan-nätverk. Den som saknar ett Wlan behöver även ha mottagaren. Den klarar fyra MS Wlan anslutna samtidigt.
På baksidan finns en utdragbar knopp för att kunna hålla i MS stadigt. När man vrider på enheten vrids även inehållet på skärmen så att det alltid kan läsas rakt.
Noch (http://www.noch.de) visar alltid trevliga produkter, och jag pratade med VD Sebastian Topp.
Han visade figurer i N och Z som är utskrivna i 3D med olika färger direkt. De behövs inte målas efteråt, men denna teknik är dyr jämfört med den vanliga metoden och handmålade figurer. Det passar bäst för mindre skalor och små serier.
Årets rörliga motiv är en skateboardåkare som åker upp i luften. Annars fanns tillbehör som elskåp, betongvägbeläggningar och olika figurer.
För dem som vill ha en liten lättbygd bana finns en ny Easy track-sats, som visades med både sommar och vinter.
Noch visade också ett väldetaljerat diorama som VD:n Sebastian Topp hade byggt.
Peco (http://www.peco-uk.com) var egentligen inte representerade på mässan, men det fanns en liten disk med en person som svarade på frågor. Där visades flexräls med brittiska betongslipers i code 100 för H0, samt ett nytt brittiskt spårsortiment i skala TT. Det är förstås en anpassning till Hornbys satsning på TT.
Italienska Pi.R.A.T.A. (http://www.piratamodels.it) verkar ha ett samarbete med NMJ kring en sats med ett tåg som går mellan Hamburg-Altona och Stockholm. Förebilden består av tre före detta tyska personvagnar, blå med ett grönt band. Satsen som aviseras verkar dock bara innehålla två vagnar men vi får se vad som slutligen kommer.
PCX kommer med Volvo V60 i fyra olika färger.
En Volvo V90 är fortfarande på prototypstadiet.
Foto: PCX.
Roco (http://www.roco.cc) visar bara två svenska H0-nyheter för i år: Rc4 1174 blå och svart märkt med Green Cargo (egentligen nyhet för 2022 som ännu inte kommit) och ett Dm3 i rödbrunt originalutförande med stora strålkastare och ekerhjul.
Foton: Roco.
Viessmanns (http://www.viessmann-modell.com) nya bilsystem i skala H0 heter Carmotion. Dessa fordon är smarta med en fjärrkontroll som använder infraröd signal och kan användas till alla deras fordon. Det är bara att rikta den framför fordonet du vill styra så kan du ändra hastighet, styra lampor med mera.
Man behöver vara tillräckligt nära fordonet som ska styras, cirka 30 cm, annars kan det påverka andra fordon i närheten.
Viessmann använder ett magnetband i vägbanan som har starkare magnetisk kontakt jämfört med Fallers pianotråd. Därmed behöver fordonets pickup med magnet inte vara i kontakt med vägbanan, så det är ett litet glapp mellan väg och pickup. Det betyder att det inte blir några skrapmärken på vägbanan så som det blir med Fallers system.
Eftersom fordonen har inbyggda infraröda mottagare i fronten och baktill kommer inte ett snabbare fordon att köra in i framförvarande fordon, utan det bromsar mjukt in och håller avståndet.
Ganska coolt att se fordonen med bromsljus och blinkers. När jag frågade om när kommer det bilar fick jag svaret att vänta, det kommer, tekniken blir mindre hela tiden.
Fordon med släp har en kontakt mellan sig så att man kan koppla loss släp och använda något annat släp. Det finns lösa kabelsatser med lysen och blinkers för detta, bara att sätta dit och koppla ihop med lastbilen.
Det finns kontakter för laddning och att ansluta till en dator för programmering av fordonet. Batterierna räcker till 4–6 timmar vid normal körning med stopp och varierad hastighet. Vid konstant maxfart räcker de i 2 timmar.
Nytt för i år är en infraröd stoppsignal, där fordonen bromsar in mjukt och det behövs inga magneter. Det finns även markeringsjiggar för att markera för magnetbandet i vägbanan samt ett fräsverktyg med dammsugarfunktion.
Vi återkommer i MJ-magasinet med ett test av Viessmanns bilsystem. Se Viessmanns Carmotion i aktion i filmen från Nürnberg >>
Andra nyheter är rörliga figurer som en lifterska, en bensinstationsvakt och rörliga LCD reklamskyltar, där man kan ladda in egna bilder, plus lite annat.
Wiking (http://www.wiking.de) har nya formar för Scania 111 lastbil med släp med tre olika motiv: Scania, ASG och Börje Jonsson för Helsingborg–Hamburg.