Prenumerera på Modelljärnvägsmagasinet

Nyhetssvepet i nr 56

Text: REDAKTIONEN
Foto: Respektive tillverkare (om inte annat anges)

Nyhetssvep för nummer 56

Här presenterar vi både sådana nyheter som har kommit ut sedan sist och sådant som aviserats för 2024. Det blir inget reportage från mässan i Nürnberg i år, utan istället gör vi detta lite enklare svep. Alla tillverkare hade dock inte presenterat sina nyheter vid vår pressläggning. För flera kommande nyheter gäller det att boka sitt exemplar i förväg för att vara säker på att få ett. Vi skrev om detta förhållande i nummer 55, men oavsett vad man tycker om det är det numera en del av verkligheten. Det gäller dock inte alla tillverkare, och helt slut tar det sällan.

 

De som vi inte fångat upp

Auhagen (www.auhagen.de), Brekina (www.brekina.de), Busch (www.busch-modell.de), Kibri, Viessmann och Vollmer (samtliga: www.kibri.de), Preiser (www.preiser.de), Wiking (www.wiking.de) med flera hade vid vår pressläggning inte presenterat sina nyheter för 2024. Noch (www.noch.se) skulle presentera sina nyheter den 27 januari.

Det har heller inte kommit några särskilt skandinaviska modeller från några av dem sedan sist, men däremot diverse europeiska fordon, hus och detaljer som är användbara.

WikingGolfH0

Golf II i H0 från Wiking.

 

A.C.M.E.

italienska tillverkaren A.C.M.E. (www.acmetreni.it) aviserar ett set med fyra vagnar (55311) samt ett set med två vagnar (55315) i H0 från SJ:s Euronight-tåg, som trafikerar sträckan Berlin–Hamburg–Köpenhamn–Stockholm. Setet med fyra vagnar består av en sovvagn och tre sittvagnar, medan det med två vagnar har en av varje. Priset är i skrivande stund inte klart, och inte heller beräknad leveranstidpunkt.

ACME Catalogo Special Preview 4

 

Alpnacher-modellbahnen


Schweiziska Alpnacher-modellbahnen (www.alpnacher-modellbahnen.ch) aviserar att de ska komma ut med SJ littera Rm i H0. Modellerna är baserade på Rocos Rc3. Loken ska komma under kvartal 2 2024 med samtliga nummer, och ska kunna fås i trepack såväl som separata lok. Enligt pressmeddelandet ska modellerna vara i utförande enligt epok IV (1970- till 1990-tal), ha väldetaljerade tak och chassin, mässing- och etsdetaljer samt dekoderstyrda lysdioder till strålkastarna. Priset för ett lok är 670 schweizerfranc och för ett set med tre är det 1 999 CHF.

alp rm 3


Dekas

Dekas (www.dekas.dk) skall komma med flera svenska modeller under 2024. Redan tidigare har vi nämnt motorvagnståget Y2 Kustpilen, och detta har fått stå tillbaka i utvecklingen till förmån för dieselloket TMZ, som har sagts komma under kvartal 3 och 4 i fyra olika varianter. För kvartal 2 aviseras fyra svenska varianter av dieselloket TMX.

En annan kommande svensk nyhet är den korta godsvagnen SJ littera Ge, som senare blev Gs, som har prognos att leve­reras under kvartal 2. Av vad vi sett kommer den som SJ-brun Ge med tre nummer (cirka 1954–68), SJ-brun Gs med två olika nummer (cirka 1969–90), samt en gul (cirka 1954–68) och en blå (cirka 1970–90) version för ASG.

dekas

Därtill ska läggas en lång rad danska lok- och vagnnyheter.

 

Faller

Faller (www.faller.de) hade inte hunnit presentera sina nyheter för 2024. En som kommit ut är en retromodell i H0 av en rastplats med bensinstation nedtill och ett runt café med glasväggar upptill (109214). Anders Ericson har byggt denna; se sidan 27 i nummer 56.

I övrigt har de kommit med modelltillbehör och byggnader i Z, N och H0 där en hel del kan passa som svenskt – till exempel Highland Cattle-kor i H0, liksom glassätande barn och vuxna.

 

Fleischmann

Fleischmann (www.fleischmann.de) kom i vinter ut med en SJ Habis-vagn i skala N med väggar av metall, märkt för Skandia­transport (838321; cirkapris 575 kr). Vagnen hör till epok IV, vilket enligt NEM räknas som cirka 1965–90.

FmannSkandiatrsp

Nyheterna för 2024 visar inget svenskt vad vi kan se, däremot en del användbart europeiskt.

 

Herpa

Herpa (www.herpa.de) fyller 75 år 2024. De har nyligen kommit ut med en Volvo FH långtradare i H0 för Postnord (316866).

HerpaPostnord

Kommande nyheter i H0 omfattar bland annat en Scania CS 20 trailerlastbil i flera europeiska varianter, bland annat en holländsk motivlackerad sådan, samt inte minst en Scania CS 20 långtradare märkt för Malmbergs åkeri på Gotland. De aviserar även flera fina danska lastbilsmodeller, som kan ses på svenska vägar, bland annat ett grönt trailer­ekipage med Daf dragbil. Därtill visar de två nya europeiska trailers till Scania LB 76.

HerpaMalmbergs

Detaljer som underåkningsskydd märkta för Scania, Volvo, Man, Daf, Iveco och Medcedes-Benz väntas också.

Därutöver har de kommit och ska komma med en rad olika vanliga europeiska personbilar i H0 av äldre och nyare modell, som såklart passar även på en svensk anläggning.

 

Heljan

Heljan (www.heljan.dk) har nu sina svenska resgodsvagnar littera F5, FV och FV1 klara. De har kommit i sex olika varianter för tidsperioder från 1939 till 1990. Vagnarna levereras enligt uppgift med hjul anpassade för treräls men även hjul för tvåräls följer med; båda dock isolerade. Styckpriset är cirka 800 kr och de anges vara tillverkade i begränsad upplaga.

En sedan länge aviserad svensk nyhet är en ny omgång av deras 1930-tals­vagnar, i åtta olika utföranden för tidsperioden 1940-tal till omkring 1980. Cirkapriset för dem är i skrivande stund angett till 1 000 kr styck. Vi får se när dessa kan komma.

 heljan

 

Hnoll

Hnoll (www.hnoll.se) meddelar att nya 1980-talsvagnar B4, BF4 och BF7 är på väg från Kina, och beräknas anlända i slutet av februari. Situationen i Röda havet kan dock påverka denna tidsplan.

Även SJ i svart och Connex i blått är på gång. Framtagningen av fler modeller i 1980-talsserien är pausad i väntan på responsen på dessa kommande vagnar.

hnoll

 

Jeco

Från Jeco (www.jeco.se) har nu T23-modellerna kommit. Den finns i sex olika nummer (113, 116, 120, 122, 126 och 127) och för både tvåräls och treräls. Den säljs analog för 3 895 kr (2R) respektive 4 095 kr (3R) kan fås med dekoder för ytterligare cirka 400 kr eller digital med ljud för 1000 kr till. Vi ska testa både två- och trerälsversionen i kommande nummer.

JecoT23

Det är okänt när de aviserade nya Rc-loken kommer.

 

Joswood

Joswood (www.joswood-gmbh.de) har bland annat kommit ut med en grön sommarstuga (25027), med förebild från Sjötorp längs Göta kanal, samt ett fint falurött svenskt spjälstaket med grind (25028), allt i H0.

JoswoodStaket

En annan nyhet är en industribyggnad i H0 (17006) från stålverket Carl Urbach, som skulle passa på en svensk tung industri.

JoswoodVerkstad

Som nyheter för 2024 visas kranen vid Galtströms bruk (25034) och ställverksbyggnaden i Brunflo (25035), båda i H0. Därtill ska det komma lastlådor för Nohab och Saab med firmanamn och logotyper.

 

Minitrix

Minitrix (www.minitrix.de) ska komma med flera växlar och en korsning i skala N som har betongslipers. Flexräls med betongslipers finns från flera tillverkare, men sådana växlar har varit mer ovanligt.

MinitrixKorsningBetongslipers

Peco (www.peco-uk.com) har kommit ut med flexräls som har betongslipers, men då i skala 0 (SL-702FB). Rälsen är code 143 av ”flat-bottom”-typ, och en flexlängd är 914 mm lång. Rälsen ser ut att passa bra på en modern svensk bana.

PecoBetong0

Minitrix aviserar även en laserskuren byggsats av ett lokstall från Selb i skala N (66341; cirkapris 1 300 kr), ett fyraportars rundstall med ett ställverkstorn som ingående lös del. Stallportarna har 15 graders delning och passar till deras vändskiva 66570. Stallplatserna rymmer ett lok som är 130 mm långt över kopplen.

TrixLokstallN

 

Modellbygg

Den norska firman Modellbygg (www.modellbygg.com) har husbyggsatser i H0 som utan vidare passar in på en svensk modelljärnväg. Det är bland annat en skrothandel, stationshus, grillkiosk, en bygdesåg, verkstad, lanthandel (nedan) med mera.

ModellbyggLanthandel

Torbjörn Onegård har provbyggt en av deras satser; se sidan 9 i nummer 56. Svensk återförsäljare är i dagsläget MJ-Hobbyexperten.

 

Märklin och Trix

Märklin (www.maerklin.de) har kommit ut med en sats om tre svenska godsvagnar littera Tbis (47303; cirka 1 500 kr) i H0.

tbis set

Den stora kommande nyheten i H0 från Märklin och Trix (www.trix.de) är det svenska ångloket F 1200. Efter att ha gett ut det danska typ E var steget inte så stort till ett svenskt F-lok. Modellen anges komma under kvartal 3 i år, den kommer att bli i museumsutförande, och cirkapriset är satt till 7 500 kr.

MarklinF1200snedvy

 

NMJ

Från NMJ (www.nmj.no) har NSB Di3a i H0 kommit i grönt originalutförande: nummer 603 helt i leveransutförande och 608 med lite fler detaljer. Modellerna kan fås analoga eller som DCC med ljud. En sats ”click-on-släpsko” och trerälshjul kan köpas till, och vi ska testa denna sats i ett kommande nummer.

NMJDi3603

 

Roco

Från Roco (www.roco.cc) har kommit Dm3 979-980-981, i leveransutförande från 1960 med bland annat stora strålkastare och ekerhjul som har fastskruvade motvikter. Modellen tas enligt uppgift fram i en mindre engångsserie och finns för analog tvåräls (7500006; cirkapris 4 500 kr), digital tvåräls med ljud (7510006; 5 800 kr) och digital treräls med ljud (7520006; 5 800 kr). Vi har beställt ett DCC-exemplar för en synare.

RocoDm3

Rocos nyheter för 2024 omfattar Inlandsbanans Rc4, en sats med två orange Rm-lok, två satser Mas-vagnar samt en Habins.

RocoNytt24

 

Signalsidan

Signalsidan (www.signalsidan.se) meddelar att de har utvecklat sin signaldekoder 10-4600 med ytterligare en programmeringsfunktion. En produktnyhet är en vägövergång (se sidan 64).

 

Skultorps vagn- och lokverkstad

SV&LV (www.svlv.se) skriver i sitt nyhetsbrev om nästan klara modeller, som omfattar främst före detta Perlartiklar, som en SJ C-tender, ånglok littera G5/G6 och S/Sa samt diesellok littera V1 och lokomotor Z3. Vissa delar har ännu inte anlänt.

Bland planerade modeller finns till exempel SJ littera V3 samt CNC-frästa fönstersatser till bland annat Lokstallets Yd och Yo1, utöver den till Märklins Da som redan finns.

 

Sudexpress

Sudexpress (www.sudexpressmodels.eu) har kommit ut med flera modeller i H0 av Stadlers Eurodual, bland annat ett i utförande för Green Cargo (SED90021 för tvåräls, SED90029 för treräls; listpris 302 euro; oklart om ljudversion finns). Modellen är ett samarbete med NMJ, och vi har beställt en för en synare.

SudexpressStadler

 

Swedish Truck Models

Swedish Truck Models (www.truckmodels.se) har kommit med den Ica-lastbil och den tungbärgare i H0 som vi nämnde i nummer 55.

Närmast aviseras en järnvägstrailer i H0 för Börje Jönssons åkeri Helsingborg–Verona, som ska komma i april. Då kommer även en ny separat dragbil. Troligen kommer också fler retro-­bilar framöver. Firman har även ett sortiment med bilar och detaljer i skala N.

SweTruMo

 

Winterzone

Winterzone (shop.winterzone.se) har i sedvanlig ordning kommit med många nyheter i flera skalor. En är flisvagnar littera Fb i H0 som kan byggas i tio olika varianter utifrån fem byggsatser. Vagnarna kommer som byggsatser utan hjul och koppel, och kostar 799 kr styck eller rabatterat pris för fem stycken.

De har även tagit fram en byggsats till en liten brandbod. Förebilden står i Arvidsjaur men återfinns på fler ställen utmed Inlandsbanan och säkert också i andra delar av landet. Boden kostar 99 kr i H0 och finns även att få i skala 0, 1 och G.

winterzone

Kommande nyheter är bland annat en cementvagn Q14u (råkar stå U14u i nr 56) i H0 med två cylindriska behållare, samt vattentorn från DVVJ.

Modelljärnvägsmagasinet

Sveriges tidskrift för modellrallare

Modelljärnvägsmagasinet är Sveriges tidskrift för modellrallare. Du får minst 250 sidor renodlad MJ per år, fördelat på fem nummer. De innehåller tematiska artikelserier, byggartiklar, modelltester, svenskt och utländskt med mera – allt med en stark koppling mellan modell och förebild.

En prenumeration kostar 499 SEK per år (5 nr) och då ingår den digitala utgåvan. Du får Modelljärnvägsmagasinet direkt hem i brevlådan och sparar dessutom en slant. Enbart en digital prenumeration med fem nummer under ett år kostar 339 SEK. Beställ prenumeration här.

Lösnummer kostar 119 kr och finns till salu hos ett tjugotal hobbyhandlare (se Handlarlista), cirka 80 pressbyråer samt ett antal Narvesen i Norge, eller direkt från oss.