Torbjörn Onegård
Geflemodul 2023 för tionde gången! Första gången var år 2011 med uppehåll 2012, 2020 och 2021. Geflemodul är en ren trafikspelsträff utan distraktioner som publik, även om det ibland dyker upp intresserade besökare. En idrottshall någon kilometer öster om Gävle C är skådeplatsen och tidpunkten är slutet av maj–början av juni i samband med Kristi Himmelsfärdshelgen eller Nationaldagen, vilket ger fyra dagar att spela med. Den idrottsliga inneverksamheten är mindre då så att möjligheterna att hyra en sådan lokal är goda.
2023 års bana med genomgång inför trafikspel.
Mitt första besök var 2013 då jag fick min första introduktion i trafikspel. Sedan har det blivit sju besök för min del. De senaste sju åren har banorna i huvudsak trafikerats av europeiska ånglok, några enstaka D-lok och Y-rälsbussar. Trafikperioden 1900 till 1939 ska det föreställa. Banorna brukar vara en blandning av vad deltagarna anmäler, Gefle Modelljärnvägs moduler som kan innebära moduler från den svenska modulmodelljärnsvägshobbyns barndom, alltså den analoga tiden på 1980-talet. I huvudsak är det det tvåräls, men en övergångsstation mellan två- och treräls finns, så en 3R-del av olika storlek finns ibland. Geflemodul 2019 var nog rekordåret med en stor 2R-bana plus en försvarlig bit 3R.
Gävle med startklara tåg.
Mannen bakom dessa tio träffar, plus ett antal modularrangemang i samarbete med Järnvägsmuseet, är Thomas Fredman från Gävle, som är ett unikum i Modelljärnvägssverige. Hur många kan skryta med att ha arrangerat tio modulträffar? Nu är Thomas ingen skrytsam person, men han ser till att ha rätt personer att samarbeta med: medarbetare som ritar bana och skapar trafikspel, moduler ska transporteras, info ska ut, förplägnad inköpas med mera.
Thomas Fredman – Geflemoduls starke man.
Årets bana med trafikspel var skapat av Stefan Fjällemark: fyra linjer och ett industriområde med Storvik som nav. UGJ: Uppsala–Gävle, GDJ: Gävle–Furudalen, OJ: Storvik–Oredal samt MUJ: Mariefred–Uppsala. Cirka 120 modulmeter kunde räknas in i de olika bandelarna. Banan hade 16 trafikplatser varav elva med med persontrafik, fem med godshantering samt två tågmagasin. Eftersom det inte är en publik körning kan körbara moduler under utveckling och utan landskap delta. Den nya stationen Älvdalen med densamma som förebild, Ingaryd med småländska rötter, samt Furudalen var sådana projekt som testades i skarpt läge. Ett trettiotal personer deltog på träffen som krävde 21 personer för att klara bemanningen på stationer och tåg. Deltagarna kom från Värnamo i söder till Skellefteå i norr med tonvikt på Gävleområdet.
2023 års modulbana, designad av Stefan Fjällemark.
Geflemodul är en mycket trevlig träff där man får tillfälle att träffa gamla bekanta och göra nya bekantskaper inom hobbyn. Det kan löna sig att anmäla sig i tid då deltagarantalet kan vara begränsat. Det går att delta utan moduler och fordon, men utan moduler och fordon blir det ingen träff. Det är också en bra träff som introduktion till trafikspel. Som nybörjare kan man få god hjälp i att köra eller klarera en station. Deltagaravgiften var i år 350:- oberoende av hur många dagar man deltog, och då ingick också fika. Träffen brukar annonseras ut på Svenskt Modulforum i slutet av februari, så håll utkik!
Förbigång i Ylmhult.
Teknik: Z21, Loconet med LN-boxar, Fremo Fred-handtag, Digitrax UT4/UT6, DCC-protokoll.
Tågklarering i Love hamn.
Love hamn från sjösidan.
Detalj från Love hamn.