niclas westerlund
En stor säckstation i N-skalan på modulträffen Höglandståg. H0-rallare kan bli avundsjuka på hur mycket som får plats på samma yta.
Äntligen! Efter ett års uppehåll var det dags igen för modulträffen Höglandståg på Brinellskolan i Nässjö.
Äntligen en större modulträff, äntligen möjlighet att köra tåg på sina moduler, att träffa likasinnade, utbyta idéer, visa upp hobbyn för publik, spendera en slant hos handlarna – med mera!
Även bland allmänheten verkar det funnits ett uppdämt behov. Hela 850 besökare under lördagen (varav 710 betalande) överträffade förväntningarna med råge.
Trots det osäkra läget hade arrangörerna laddat ordentligt, två stora hallar på 1 400 kvadratmeter rymde både H0-bana (med 45 deltagare) och N-bana (33 deltagare) samt 17 handlare. Trots coronarestriktioner hade man lyckats ordna polistillstånd, men det kändes ändå som en lättnad att nästan alla restriktioner släpptes bara dagarna innan träffen, en smått osannolik tajmning.
Redan när förra årets träff blev inställd började man planera för årets träff. Drygt tjugo personer har varit inblandade i förberedelser och genomförande. Mat i restaurangvagn, logi i sovvagnar, kort utflykt med fullskaletåg till lokstallar på lördag kväll, fika och lunch i sporthallarna – ja, all logistik var synnerligen välordnad vilket bidrog till en mycket lyckad träff!
Nästa år siktar man på en ännu större träff, hoppas vi ses där!
Nättelunds stationshus kanske inte är så stort, men modulen består av flera enheter och bemannas av både tågklarerare och växlingspersonal. Nättelund blev vald till bästa H0-modul (tätt följd av Syltenäs).
Ett tekniskt mästerverk på N-skalebanan! En fraktskuta var försedd med underrede från Faller Car System och följde en metalltråd i vattnet (plast). Skutan stannade till vid bryggor på några ställen för att sedan fortsätta till en sluss, slussportarna öppnades, skutan körde in, slussportarna stängdes och ”vattennivån” i slussen sänktes. Därpå öppnades de nedre slussportarna och skutan körde vidare (rundade en fyr och sedan tillbaka samma väg). Modulerna är byggda av Hans Brage och Evert Nilsson, där Hans konstruerat undersidan och Evert ovansidan. Slussen vann omröstningen om bästa N-modul!
Lite humor går alltid hem, inte minst bland publiken. Här har en handfull goa bilar parkerat, passar bra i storlek till N-skalan.
Klart de mindre ska ha något att köra på! En Märklinbana fanns uppställd för juniorerna och en Briobana för miniorerna.
Det känns i kroppen att gå och stå en hel dag, så dessa glada rallare hade fixat eget fikabord att koppla av vid.
Modulen Ryr timmer har verkligen ett ställverk med proffskänsla.
Arbetsfordon på H0-banan, kortare än många N-skalelok.
Ett Hg-lok på en mycket väldetaljerad N-modul.
På lördagen var det öppet för besökare med handlare på plats, och gott om köpsugna rallare och publik.
En X2 i Linx-målning passerar Syltenäs station på H0-banan för tvåräls.
Falköping station har lite ont om landskap, men desto fler spår, vilket behövdes då den var livligt trafikerad.