Prenumerera på Modelljärnvägsmagasinet

Nyhetssvepet: december 2021

Text: REDAKTIONEN
Foto: Respektive tillverkare (om inte annat anges)

Nmodell T44 i skala N

T44 SJ

Nmodell / TeWe Design (www.habohobby.se) aviserar nu att T44 i skala N kan förhandsbokas. Den kommer först märkt för både SJ och Green Cargo, och fler målningar ska komma senare. Modellen levereras körklar på underrede från Fleischmann, analogt med sexpolig kontakt för dekoder. Priset är 3495 kr


Märklin

Märklin (www.maerklin.de) kom i början av december ut med två svenska nyheter.

46628

Den ena nyheten är en sats med två SJ Ucs-vagnar märkta för Cementa (46628). Vi har fått hem en sats och vagnarna är mycket fint gjorda. Cirkapriset för satsen är knappt 900 kr. I en tidigare sats från 2002 (46622) hade Märklin två stycken Ucs, varav en var lik den nedre, vita, och en var silver men märkt för Boliden.

47727

Den andra nyheten är en Lgns tvåaxling containervagn märkt för Green Cargo, lastad med en "K" Line-container. Vagnen är en specialutgåva avsedd enbart för svenska handlare och har tillverkats i endast 400 exemplar. Vagnens cirkapris är 570 kr48065

Redan något tidigare hade Märklin presenterat en till svensk nyhet, ett set med två SJ Habiins-vagnar märkta Nordwaggon och registrerade i Sverige (48065). Båda vagnarna är väderbitna från fabrik. Vagnarna sägs vara i utförande så som de såg ut från och med 2011. Cirkapriset för denna sats är 1150 kr.

 

Böcker från Trafiknostalgiska Förlaget

Från Trafiknostalgiska Förlaget (www.tnf.se) har två intressanta nyheter kommit, som är god inspiration för modellrallare.

brobok

Den första är boken Inlandsbanans broar (SJK skriftserie nr 96; ISBN 978-91-88605-97-9) av Daniel Hertzell och Sven Olof Ahlberg. Den förre är fotograf och den senare är bebyggelseantikvarie. Båda har fascinerats av dessa järnvägsbroar och de kom överens om att ge ut en bok tillsammans. Boken är i format liggande A4 och på 163 sidor får vi lära känna broarna längs hela Inlandsbanan, från Värmland i söder till Lappland i norr. Varje bro beskrivs med en eller flera bilder och tabelldata om kommun, koordinater, konstruktionsnamn, byggår, konstruktionstyp, spännvidd och konstruktionslängd. Kartskisser visar också var broarna ligger.

Boken är vacker med sina stora foton, och genom tabellerna får man veta de tekniska detaljerna om broarna. Det vi saknar är lite mer utförlig text, till exempel i form av bildtexter, som berättar mer om platsen, om sammanhanget där bron ingår. Till exempel hade det varit lite kuriosa att veta att bron över Ljusnan vid Sveg kallas "Mankellbron" efter att den förekom i Henning Mankells bok Danslärarens återkomst. Enstaka sådana texter finns, som till exempel för bron vid Storstupet över Ämån.

Oaktat detta är det en fin bok som tjänar som inpisration för modellbygge, och inte minst platsar i hyllan hos Inlandsbaneentusiasten.

dloksbok

Den andra boken är De svenska D-loken i bild med Bengt Spade som redaktör (ISBN 978-91-88605-95-5). De 272 sidorna är uppdelade i olika avsnitt, såsom de olika utseenden D-loken hade, hur de gick i små, korta och lätta samt stora resandetåg och tunga godståg, hur de multipelkördes, ensamma D-lok, D-lok i stationsmiljöer, nyreviderade D-lok, smutsiga D-lok och slutligen D-lokens sorti. Totalt har nio fotografer bidragit med bilder.

Varje avsnitt inleds med en beskrivande text som förklarar temats innehåll. I beskrivande bildtexter får läsaren en god uppfattning om såväl loken som tågen och ibland även de miljöer och banor som loken fotograferats på. Fotografierna är blandat i färg och svartvitt, kanske med tonivikt på det senare – vilket är fullt förståeligt med tanke på att det var längesen de första D-loken kom och snart också väldigt längesen de försvann.

För modellrallaren är detta en utmärkt bok, inte bara för att få en uppfattning om hur D-lok kunde se ut under sina aktiva perioder. Den ger också en god bild av hur tågen kunde se ut som D-loken drog.

Modelljärnvägsmagasinet

Sveriges tidskrift för modellrallare

Modelljärnvägsmagasinet är Sveriges tidskrift för modellrallare. Du får minst 250 sidor renodlad MJ per år, fördelat på fem nummer. De innehåller tematiska artikelserier, byggartiklar, modelltester, svenskt och utländskt med mera – allt med en stark koppling mellan modell och förebild.

En prenumeration kostar 499 SEK per år (5 nr) och då ingår den digitala utgåvan. Du får Modelljärnvägsmagasinet direkt hem i brevlådan och sparar dessutom en slant. Enbart en digital prenumeration med fem nummer under ett år kostar 339 SEK. Beställ prenumeration här.

Lösnummer kostar 119 kr och finns till salu hos ett tjugotal hobbyhandlare (se Handlarlista), cirka 80 pressbyråer samt ett antal Narvesen i Norge, eller direkt från oss.