redaktionen
Svenska småtillverkaren HNoll fortsätter förse oss med fina svenska personvagnar av 1980-talsmodell. Senast ut är BF4 och motsvarande varianter, med ett litet resgodsutrymme. Vi har tittat närmare på en av varianterna.
Tillverkning i Kina är en komplicerad process, och det gör att det ibland kan dra ut på tiden innan en modell kommer.
Men den som väntar på något gott får ofta belöning för sin väntan, och nu är alltså modellerna här. De har kommit i nio olika varianter (se HNolls hemsida), med cirkapriset 1 195 kr. Vagnarna finns med hjul för två- eller treräls.
Vi har tittat närmare på SSRT BF4 5407. Som de tidigare är det en utsökt detaljerad vagn, såväl in- som utvändigt, och som känns gediget sammansatt för att våga hanteras och köras. Tung är den också, 238 gram. Vid provkörning efter Sudexpressloket (se sidan 18) gick vagnen utmärkt på spår ned till 358 mm kurvradie och över olika typer av växlar på vår testbana med Trix C-räls.
I gavlarna sitter mjuka gummivulster och det finns rött glas för den som vill eftermontera ljuslist med slutsignaler, med plats för dekoder och kondensator. Utvändiga detaljer är etsade i metall. I separata påsar medföljer två standard bygelkoppel samt en mängd etsade gula fotsteg i reserv samt en mängd olika eldosor och slangar (i plast) för vitrinmontering.
Inuti kan man se den exakt avbildade inredningen, ned till handtagen på glasdörrarna – fantastiskt.
Hnolls vagnar ligger i ett högre prissegment, men med tanke på kvaliteten är de prisvärda.
HNoll www.hnoll.se
Läs mer om förebilden: www.jarnvag.net/vagnguide/bf4
Se provkörningsfilmer av både Heljans och HNolls vagnar (fr.o.m 28/4): www.youtube.com/MJmagasinet
Artikeln hittar du i MJ-magasinet nummer 57.