Prenumerera på Modelljärnvägsmagasinet

Snabbtitt: Piko SmartControl Wlan

Text och foto:
redaktionen

IMG 2082b

Piko kom i vintras med en variant på sin Smartcontrol, som kommunicerar med centralen via Wifi istället för sladd. Även displayen är omgjord från den föregående, som hade gula tecken i stil med äldre miniräknare med LED-siffror, så att den nu är en färgskärm med olika funktioner och menyer att bläddra mellan. Det är dock ingen pekskärm utan bläddra får man göra med de fysiska knapparna.

Ljusstyrkan för belysningen i knapparna kan justeras för att spara batteri, liksom skärmens ljusstyrka. Handtaget har ett laddningsbart Li-Ion-batteri som laddas via USB-C, och en USB-kabel för detta medföljer men ingen egen laddare.

Centralen har ingång för spänning och USB-C för anslutning till dator, utgångar till körspår, programmeringsspår och booster samt anslutning för tillbehör som Pikos SmartTester samt en SD-kortsläsare. Nätadapter för centralen medföljer. Med i asken är även en anslutningskontakt med kabel till spåret, samt dokumentation. Med centralen och handtaget går det att uppdatera mjukvaran i Pikos SmartDecoders från v. AP 5.1, och genom anslutning till dator kan även centralens mjukvara uppdateras. Centralen ger 2 A ut.

IMG 2083b

Handtaget ska först kopplas samman med centralen, vilket görs genom bland annat ett knapptryck. Därefter hittar handtaget och centralen varandra automatiskt.
Om inga lok med Railcom står på banan finns endast ett lok med adress 3 inlagt, med några enstaka funktioner. Lok kan läggas till manuellt, vilket även innebär att samtliga digitalfunktioner och deras F-knappar behöver läggas in och definieras manuellt. Lok med Railcom anmäler sig däremot själva till centralen och läggs till i handtaget med alla tillhörande funktioner.

IMG 2084b

Handtaget kan även hantera tillbehör som växlar, tågvägar och signaler.

Inför denna snabbtitt hade vi en fundering på om handtaget kunde anslutas till andra Wifi-nätverk, som till exempel Rocos Z21. Själva anslutningen fungerade visserligen men däremot hittar handtaget då inte några lok, inte ens de som lagts in i förväg, och inga lok kunde läggas till. I­stället kom ett felmeddelande om att lok saknas.

Omvänt var vi nyfikna på om andra körhandtag med Wifi kunde anslutas till Pikos central, men detta hindras tyvärr också av Pikos låsta koppling mellan central och handtag. Det är dock oklart om det är vi som har läst på för dåligt; manualen är verkligen omfattande.

Som digital körkontroll för en normal hemmabana är Pikos sats med Smartcontrol Wlan inget dumt köp. Priset är inte skyhögt (249 euro för satsen, 130 euro för löst handtag) och funktionaliteten är god. Handtaget ligger bra i handen och är inte alltför tungt att hålla i under lite längre tid. Däremot är det lite klumpigt att lägga ifrån sig, men det gäller de flesta digitalhandtag.

Skärmen är lite begränsad i det att den inte kan visa så många funktioner i taget utan att behöva bläddra, och snabbkommandon via knappsatsen är begränsade till de siffror denna rymmer. Men systemet är potent och verkar hålla god kvalitet. Plus för laddningsbart batteri i handkontrollen så att man slipper byta småbatterier, och handtaget kan förstås användas även under laddning.

Piko: www.piko.de

Artikeln hittar du i MJ-magasinet nummer 57.

Modelljärnvägsmagasinet

Sveriges tidskrift för modellrallare

Modelljärnvägsmagasinet är Sveriges tidskrift för modellrallare. Du får minst 250 sidor renodlad MJ per år, fördelat på fem nummer. De innehåller tematiska artikelserier, byggartiklar, modelltester, svenskt och utländskt med mera – allt med en stark koppling mellan modell och förebild.

En prenumeration kostar 499 SEK per år (5 nr) och då ingår den digitala utgåvan. Du får Modelljärnvägsmagasinet direkt hem i brevlådan och sparar dessutom en slant. Enbart en digital prenumeration med fem nummer under ett år kostar 339 SEK. Beställ prenumeration här.

Lösnummer kostar 119 kr och finns till salu hos ett tjugotal hobbyhandlare (se Handlarlista), cirka 80 pressbyråer samt ett antal Narvesen i Norge, eller direkt från oss.

Välkommen!

Den här hemsidan använder cookies till besöksstatistik