Prenumerera på Modelljärnvägsmagasinet

Snabbtitt: Räls för skala 0

Text och foto:
Lars ljungberg

Ingress

Går du i tankar på en modelljärnväg i skala 0? Om du inte vill lägga rälsen själv finns förstås färdiga delar att köpa. Lars Ljungberg tar här en titt på de vanligaste fabrikaten.

I denna sammanställning har jag enbart tittat på tvåräls då intresset för treräls i nollan är ganska litet i Europa.

 

Färdig räls

Atlas • En amerikansk tillverkare som tillverkar både två- och treräls i skala 0. Deras tvåräls har nysilverräler i code 148 och finns i ett komplett sortiment med växlar, korsningar och fasta spårbitar. Kurvorna har radier på 914,4–1 371,6 mm (36–54 tum).

bild1 Lenz

Räls från Lenz med code 143, med spikinfästning. Denna rälstyp är kanske mest lik svenskt spår, av en viss generation. För hopkoppling av Lenz gamla räls i code 148 och Lenz nya med code 143 finns särskilda skarvjärn att köpa.

 

Lenz • Tyska Lenz tillverkar räls med tyskt utseende med nysilverräler i code 143. Fram till mitten av 2015 tillverkade Lenz allt i Asien, då med code 148. Därefter påbörjades ett samarbete med Peco och rälerna ersattes av sådana som har code 143. För att kunna kombinera den äldre och den nya rälsen finns övergångsskarvjärn att köpa.

bild2 Lenz Peco

Lenz räls kopplas ihop med Pecos med Pecos standardskarvjärn för code 143.

 

Lenz har ett komplett spårsystem med växlar, kurvväxlar, trevägsväxel, dubbel korsningsväxel och korsning. Kurvor finns med 914 mm och 1 029 mm radie. Det finns även flexräls. Lenz har också en vändskiva, Drehgleis, som har samma höjd som spåret och den är därför enkel att ansluta spår till.

Code 143-rälsen är helt mekaniskt kompatibel med Pecos code 143 Flat Bottom-räls (nedan). Spåret har spikad rälsinfästning på skruvade underläggsplattor, inte olikt svenskt spår.

Lima • Räls från denna före detta italienska tillverkare kan man hitta begagnad. Den är i code 100, och det finns såväl växlar, både raka och kurvor, som sektionsräls. Kurvorna har 700 mm radie.

bild3 Lima

Räls från ett sortiment som Lima tillverkade i code 100. Det kan idag hittas på begagnatmarknaden.

 

Peco • Peco är en brittisk tillverkare som tillverkar spår med brittiskt utseende. Peco har tre spårsystem i nollan, som går att kombinera med varandra. För övergång mellan code 143 och code 124 finns övergångsspår.

bild4 Peco FlatBottom

Peco Flat Bottom code 143 med fjäderinfästning.

 

Streamline Flat Bottom är räls i nysilver med code 143 Flat Bottom (Vignole) rälprofil. Här finns enbart en högerväxel, en vänsterväxel och flexräls.

Spåret har fjädrande infästning på skruvade underläggsplattor, inte olik Heyback som används i Sverige.

bild5 Peco BullHead

Peco Bull Head code 124, som är av typiskt brittisk modell.

 

Streamline Bullhead är räls i nysilver med code 124 brittisk Bullhead rälsprofil. Här finns fullt sortiment med växlar, kurvväxlar, dubbel korsningsväxel, korsning och flexräls.

Settrack Bullhead är räls i nysilver med code 124 brittisk Bullhead-profil. Här finns fasta spårbitar, höger växel och vänster växel. Kurvradien är 1 028 mm både för kurvor och kurvspår genom växlarna.

 

Rivarossi • Detta är ytterligare en före detta italiensk tillverkare vars räls man kan hitta begagnad. Det finns raka växlar, kurvväxlar samt sektionsräls och flexräls. Kurvradien är 800 mm.

 

Spår för handbygge

Som alternativ till färdigt spår finns handlagd räls, där byggaren själv fäster rälerna vid sliprarna, oftast med små spikar. En anledning till handlagt spår kan vara att man vill efterlikna ett visst utseende på spåret, eller för att bygga växlar och kurvor med annat utseende och vinkel än de som finns färdiga.

Peco • Peco har en del material för att handbygge av spår och växlar, såsom växeltungor och spårkors (”hjärtstycke”). Det finns då både i code 124 Bullhead och code 143 Flat Bottom. Det finns även slip­rar med utseende som betongslipers.

Andra brittiska tillverkare • Det finns flera andra brittiska tillverkare som tillverkar räler, dock för det mesta med Bullhead rälsprofil.

 

Sammanfattning

Det finns fler tillverkare än de som nämnts i denna artikel, som framför allt riktat in sig på vad som finns i Europa. De stora på Europamarknaden är dock Lenz och Peco, och deras spår håller hög kvalitet.

De säljs av flera butiker i Sverige, vilket förenklar inköp.

 

Tack till Peter på Modellcentralen (www.modellcentralen.se) som skänkte räls till denna synare!

%MCEPASTEBIN%

Modelljärnvägsmagasinet

Sveriges tidskrift för modellrallare

Modelljärnvägsmagasinet är Sveriges tidskrift för modellrallare. Du får minst 250 sidor renodlad MJ per år, fördelat på fem nummer. De innehåller tematiska artikelserier, byggartiklar, modelltester, svenskt och utländskt med mera – allt med en stark koppling mellan modell och förebild.

En prenumeration kostar 499 SEK per år (5 nr) och då ingår den digitala utgåvan. Du får Modelljärnvägsmagasinet direkt hem i brevlådan och sparar dessutom en slant. Enbart en digital prenumeration med fem nummer under ett år kostar 339 SEK. Beställ prenumeration här.

Lösnummer kostar 119 kr och finns till salu hos ett tjugotal hobbyhandlare (se Handlarlista), cirka 80 pressbyråer samt ett antal Narvesen i Norge, eller direkt från oss.