Text och foto: REDAKTIONENEn annan nyhet från Norsk Modelljernbane är timmervagnar littera Rps och Sgs i H0. Vi tar här en titt på Rps i Tågabs märkning.
Publicerad i MODELLJÄRNVÄGSMAGASINET 30/2017
Operatörer som Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) och Railcare Three T köpte in Rps- och Sgs-vagnar från NSB, när dessa upphörde med sin vagnlasttrafik. Vagnarna går idag i timmertåg på flera håll i Sverige och även i Norge.
NMJ har gett ut tre modeller av Rps för Tågab, två som har timmerbankar med röda stakar och en med gula (612.101–103). Three T Sgs finns i tre varianter, alla med blå timmerbankar (613.101–103). Modellen finns även som NSB Sggs ARE. Cirkapriset i Sverige är strax under 500 kr, och samtliga vagnar har olika individnummer. Vagnarna kan köpas med eller utan timmerlast.
Med i asken finns en påse med imitationer av slangar och koppel samt fyra växlarhandtag för eftermontering. I en påse var dock bara en slang men tre koppel, så i vissa fall kanske det behöver kompletteras med delar. Modellen är bra gjuten i brun, lite blank plast. Vagnen väger 79 gram, vilket egentligen är lite för lätt, medan längden är helt skal enlig. Växlarfotsteg och handräcken är, liksom växlarhandtagen i påsen, separata delar i brun plast, men alla dessa borde ha varit gula.
Boggisidorna stämmer bra med förebilden. Modellen har NEM-hjul. I ändarna över boggierna ligger durkplåtsimitationer, vilket är rätt. Däremot har modellen plankgolv mellan långbalkarna, vilket Tågabs vagnar inte har. Modellen saknar de sju skyddsklackar för gripklor som förebilden har fått på var sida.Standard bygelkoppel sitter i NEM-fickor, i kortkoppelkulisser. De förebildsenliga tio timmerbankarna har piggar som är nedtryckta i hål i vagnen.
Den vita märkningen är skarp, och stämmer relativt bra överens med hur det såg ut på den vagn vi jämförde med.NMJ:s modeller av Tågab Rps är fint gjorda, med små avvikelser från förebilden. Främst behövs en rejäl väderbitning för att dämpa den något blanka ytan.
Massavedslastad Rps hos Tågab i Kristinehamn. Foto Stefan Nilsson.