Synare: Märklin Tågab Rc2 009

Märklin Rc2

Strax innan pressläggning kom Märklins engångsserie av Tågab Rc2 009 i H0, och vi har tittat lite närmare på den.

Text och foto: REDAKTIONEN
Publicerad i MODELLJÄRNVÄGSMAGASINET 19/2014

Förebilden

Tågab köpte 2001 nio lok av typen 1043 från ÖBB, de österrikiska statsbanorna. De är av samma typ som SJ:s Rc-lok men har några annorlunda detaljer. Den mest märkbara skillnaden är arrangemanget av toppstrålkastarna.

Loken tillverkades av ASEA 1971–73 och var tio till antalet. Ett lok skadades dock under tiden hos ÖBB. Tågab sålde tre lok till Banverket, hyrde ut tre till TGOJ och behöll tre för sin egen trafik. TGOJ-loken lämnades tillbaka till Tågab 2005 men är ännu målade grön-blå. ÖBB 1043.09 tillverkades 1973 och blev Tågab Rc2 009.

Modellen

Vårt första intrycket är att det är ett Tågab Rc-lok vi håller i handen. Färger och märkning ger det rätta intrycket. Modellen kommer i pappask med plast-inlaga, av den typ som viks isär för att enkelt kunna lyfta ur loket. Med i asken finns garantisedel, kortfattad manual samt två Relex-koppel för utbyte.

Vid närmare granskning är modellen relativt enkelt utförd. Den har inga löst monterade detaljer, utan backspeglar och handräcken är gjutna direkt i plastkåpan, och en i allmänhet enklare detaljering. Ändå finns det mesta där som gör modellen till ett Tågab Rc2, på både kåpa och underrede. Gjutningarna är också tillräckligt skarpt utförda.

Det vi tydligast kan se som avviker är vindrutetorkarna: på förebilden är de fästa ovanför vindrutorna, men på modellen under dem. Men det är en petitess. Underredet har en något förenklad detaljering. Det saknas fotsteg under dörrarna och växlarfotsteg i ändarna. Däremot finns gjutna imitationer av broms slangar och koppelkrok i var ände, mellan fyrkantiga buffertar. Plogarna har stora öppningar för kopplen, men har annars ett bra utförande. Modellen har NEM-ficka för kopplen men saknar koppelkuliss.

Färgerna med svart tak, silverfärgad kåpa med röda linjer verkar stämma mycket bra. De olika färgfälten verkar också sitta där de ska och ha rätt form. Tågab-logotyperna i var ände är rätt gjorda och har bra storlek. Loknumret sitter på rätt ställen. Av manualen framgår tydligt hur en skruv undertill lossas för att kunna lyfta av kåpan – en klassisk och väl fungerande lösning. Modellen är relativt lätt, men det finns gott om plats under kåpan att öka vikten för den som vill.

Tekniskt är modellen relativt enkel. Den har visserligen 21-polig ljuddekoder, men bara en motorboggi. På samtliga fyra drivhjul sitter slirskydd. Den andra boggin tar upp all ström. Detta verkar göra modellen något känslig för smutsig räls. Med en omkopplare under loket går det att välja mellan strömupptagning från räls eller kontaktledning. Detta är något som de flesta modeller saknar idag. De enbenta strömavtagarna kan höjas eller låsas i sänkt läge, och är alltså strömledande.

Digitalfunktioner

Dekodern har elva digitalfunktioner – detta gäller med Mobile Station 2 samt Central Station; med Mobile Station 1, Delta eller den enkla handkontrollen gäller andra funktionsknappar (och färre funktioner):

  • F0 = Strålkastare tänds/släcks
  • F1 = Varningsutrop vid station (svenska)
  • F2 = Uppstart och nedstängning samt motorljud på/av
  • F3 = Ljudsignal, lång
  • F4 = Acc och Dec av/på
  • F5 = Bromsljud av/på
  • F6 = Konduktörsvissla
  • F7 = Ljudsignal, kort
  • F8 = Ljudeffekt kompressor på/av
  • F9 = Ljudeffekt tryckluftspys på/av
  • F10 = Rangerläge

Belysningen består av en kornlampa i var ände, som lyser upp de tre strålkastarna i färdriktningen via ett block av genomskinlig plast. Det finns ett visst ljusläckage från strålkastarna in i hytten, men inte mycket.Modellen saknar röd slutsignal. Under toppstrålkastaren sitter en markering för slutsignal men inte heller den är målad röd.

Det är lite ovanligt att motorljudet ligger på F2 och inte F1. Ljudvolymen är tämligen hög. Däremot hörs exempelvis inte ljudsignalerna så bra när motorljudet är på. Provkörningen går bra. Det skorrar lite i motorn, men det beror antagligen mest på att modellen inte är inkörd. Den enklare motorn gör att framför allt stoppen sker lite väl tvärt.


Slutsats

Märklins modell av Tågab Rc2 009 är relativt enkelt utförd, såväl i detaljering som tekniskt. Trots det ger den rätt intryck av förebilden, då detaljerna liksom målning och märkning är de rätta.Modellen blir på så sätt ett komplement till andra modeller av tågabmålade fordon: TMY från Heljan och Roco eller TMZ från Hobbytrade. Passande personvagnar finns ännu inte men har aviserats i tre varianter från NMJ (även TMY).

Tekniska uppgifter Märklin Tågab Rc2 009 (3R)

  • Artikelnummer: 37419
  • Vikt: 365 gram
  • Svänghjul: Inget
  • Drivande axlar / Slirskydd: 4 st / 4 st (på samtliga drivande hjul)
  • Dekoder, för digitalsystem / kontakt: Märklin mfx; 21-polig
  • Minsta kurvradie: < 360 mm
  • Ljusväxling: 3 vita strålkastare framåt
  • Koppel: NEM-ficka i boggier; bygelkoppel
  • Tidsperiod: 2001–
  • Lösa tillbehör: Relex-koppel, 2 st
  • Cirkapris: 2500 SEK