Synare: R4R, S12 och RB11 från HNoll

IMG 0852b

Svenska småtillverkaren HNoll har kommit ut med fyra nya vagnar, som är samma vagn i olika generationer: R4R café- och restaurangvagn, S12 bio- och bistrovagn samt RB11 bistrovagn i både blått och svart. Och det är mycket fina vagnar.

Text och foto: Redaktionen
Publicerad i MODELLJÄRNVÄGSMAGASINET 45/2021

Precis vid pressläggning anlände fyra SJ-vagnar av 1980-talsmodell från svenska småtillverkaren HNoll (www.hnoll.se): R4R rödbrun café- och restaurangvagn med gula Intercity-pilar, S12 röd och svart bio- och bistrovagn samt RB11 bistrovagn i Blue-X och svart.

Vagnarna ligger i stadiga lådor med samtliga delar monterade. Med i asken ligger en påse med bromsslangar för vit­rin, ett par bygelkoppel till NEM-fickorna samt olika fotsteg och slangar i reserv samt eldosor, beroende på vagntyp.

Modellerna andas kvalitet redan i lådorna och ger ett gediget intryck. De väger påfallande mycket, 233 gram, och det ger stadga i spåret. En annan sak som ger god gång är att vagnarna är försedda med fungerande fjädring! På var sida i varje boggi sitter två fjädrar, och dessa fun­gerar verkligen. De sitter mot fjäder­oket som i sin tur löper mot vagnens undersida, och rörligheten är god; modellerna klarar 360 mm kurvradie. Vagnarna rullar lätt och fint i spåret och drogs lätt av vårt lilla växellok.

Hjul­axlarna, som endast levereras för tvåräls, har imitationer av bromsskivor. Den som vill ha hjul för treräls kan få axlarna utbytta av sin handlare, men då saknas bromsskivorna. Hjulen har även strömupptagning, med bleck inne i toalettutrymmena för att underlätta för den som vill montera vagnbelysning. I vagngavlarna sitter ljusledare och röda linser för att kunna sätta in slutsignaler.

IMG 0822b

Detaljeringen av vagnarna är oklanderlig. Till exempel är fotstegen genom­etsade och hela underredet har fler detaljer än man kan begära. Boggierna har fungerande fjädring med spiralfjädrar, och fjäderoket glider mot vagnens undersida. Målning och märkning är mycket fint gjorda.

Detaljeringen är utsökt och detta utan att detaljerna känns sköra. Buffertarna är fjädrande och gummivulsterna är mjuka. Insidan är lika väldetajerad, i de delar där det finns inredning som är synlig genom fönstren. Borden i R4R har olika färg och olika typer av säten i de olika ändarna, vilket stämmer med förebildens inredning för café respektive restaurang. Det finns en disk samt till och med en plockdisk för den som vill förse sin vagn med smörgåsar och fikabröd.

Sinsemellan är de olika vagnarna så olika som går att förvänta utifrån deras respektive förebild. Totalt byggdes 15 stycken R4. Sex av dem byggdes under 1990-talet om till S12 och fem vagnar byggdes 2001 om till RB11, så att det idag finns fyra R4 kvar.

S12 är en bio- och bistrovagn med en gång förbi bion så att vagnarna kan placeras var som helst i tåg. Under tidigt 2000-tal hyrdes fyra vagnar ut till Tågkompaniet för deras Norrlandstrafik. Från 2011 slopades bioavdelningen och vagnarna är numera enbart bistrovagnar.

HNolls modell av S12 är fullt inredd, inklusive biosalongen, och i denna har golvet förebildsenligt olika nivåer för stolsraderna. Vem blir först med att installera en bioduk? Även i denna vagn är bistrodelen inredd med bänkar och plockdisk, samt med säten och stolar enligt förebilden.

Efter ombyggnaden från R4 till RB11 fick vagnarna vanliga sittplatser i ena änden. I den andra änden förändrades layouten av bord och stolar, och även köksdelen byggdes om. Mitt i vagnen finns sedan dess en konduktörsavdelning och större WC, och utrymmena mitt i vagnen blev generöst tilltagna.

RB11 målades först mörkblå enligt SJ:s Blue-X-schema, och var tänkt att ingå i ersättningståg för X2 och fick därför samma komfort. Den idén övergavs dock och vagnarna går idag i ordinarie trafik. De har under 2018–19 fräschats upp och målats svarta.

HNolls modeller av RB11 följer detta väl, så att inredningen överensstämmer med de vagnskisser vi tittat på. Likaså är vagn 5450 den lite äldre mörkblå medan vagn 5447 är nutida svart.

IMG 0810b

Inuti är vagnarna lika väldetaljerade som utanpå, i de delar där inredningen syns genom fönstren. Överst är S12 med biosalongen där sätena står på olika nivåer. Nederst är R4R med restaurangdel till vänster med röda bord och cafédel till höger med andra stolar och mörka bord. Notera plockdisken i varje vagn. I toalettutrymmena kan blecken från strömupptagningen anas.

Sammanfattningsvis får vi säga att HNoll återigen har lyckats förse oss med vagnmodeller som är utöver det vanliga. Utförandet är oklanderligt, detaljeringen på pricken och byggkvaliteten utmärkt. Vagnarna är inte bara fina att se på och hålla i, utan de går även fint i spåret. Nu har vi inte hårdtestat dem på extrema spårlägen och i branta backar utan bara på räls utlagd på golvet. Men så länge som rälsen är någorlunda väl lagd kommer vagnarna antagligen att gå mycket fint på den.

Med långa vagnar som dessa finns en teoretisk risk att detaljer på undersidan kan slå i saker som finns intill spåret om kurvradierna är för små. Det gäller förstås inte bara dessa vagnar, utan för alla modeller som har skalenlig längd får man ha tillräckligt stora kurvor. Vagnarnas vikt skulle också kunna ge väl tunga tåg att dra genom kurvor och uppför backar, men inget sådant har rapporterats.

Vagnarna kostar en del, cirka 1 200 kr styck. Men för den som vill ha en fullt skal­enlig och utsökt gjord svensk 1980-talsvagn är det prisvärt.

 

HNoll R4R, S12 och RB11

  • Artikelnummer: (Flera)
  • Cirkapris: 1 200 kr
  • Längd ö. buffert: 303,5 mm
  • Vikt: 233 gram
  • För strömsystem: Tvåräls
  • Koppel: Kortkoppelkuliss med NEM-ficka, bygelkoppel
  • Tidsperiod: 1980-tal till idag beroende på variant

Läs mer om SJ:s 1980-tals restauragnvagnar på järnvag.net: https://www.jarnvag.net/vagnguide/r4