Prenumerera på Modelljärnvägsmagasinet

Sovvagnar från HNOLL

HNOLL sovvagn

Det har kommit flera nya svenska småtillverkare de senaste åren. One:87 är ett exempel, ett annat är Hnoll. Båda har det gemensamt att de satsar på väl detaljerade och funktionella modeller. Leveranserna av 1980-tals personvagnar från Hnoll har kommit igång, och vi ska här titta närmare på sovvagnen SJ littera WL4 nummer 5604.

Text och foto: REDAKTIONEN
Publicerad i MODELLJÄRNVÄGSMAGASINET 37/2019

WL4 är bekväma förstaklass sovvagnar som SJ beställde helt nya från Kockums, efter att ha blivit nöjda med WL5. Under åren 1990–92 levererades 27 WL4. I varje av de elva kupéerna finns två bäddar, alltså totalt 22 sovplatser, varav den övre bädden fälls upp dagtid och den nedre kan användas som soffa. Där finns också dusch- och toalettrum till varje kupé. En kupé är handikappanpassad. Vagnarna går i all nattågstrafik, och har använts av SJ, SSRT, Tågkompaniet, Connex och Veolia, samt att även Trafikverket har fem vagnar. Under åren har vagnarna målats om flera gånger. Den första och andra färgsättningen var blå med svart utmed fönstren, i olika höjd. Senare har de blivit såväl helt svarta som målade i SSRT:s grått och rött.

Hög detaljeringsgrad

WL4 från Hnoll är en riktigt fin modell. Priset på 995 kr är visserligen mer än vad svenska 1980-tals personvagnar från andra tillverkare kostar, men här får vi hålla i minnet att det är en liten tillverkare, mycket hög detaljeringsgrad och små serier. Oss veterligen finns heller ingen annan modell av WL4.

Hnoll informerar på sin hemsida om att vagnarna levereras endast med hjul för tvåräls. De kommer att förse sina återförsäljare med trerälshjul för den som vill ha sådana. I dagsläget finns två versioner av SJ:s blå och svarta WL4, SJ:s helt svarta samt grå och röda för SSRT.

HNOLL sovvagn

Knivskarpt tryck

Vårt provexemplar är WL4 5604 (artikelnummer HN.1231). Den är i andra generationens blå med svart fält som går ner till underkant av fönstren och en tunn vit linje går ovanför dem. Det är svårt att veta var vi ska börja beskriva vagnen. Den är helt enkelt fantastiskt fin. Ytan är inte plastblank, trycket är knivskarpt, färgerna verkar mycket väl valda och hela vagnen har gott om och bra utförda detaljer. Exempelvis finns förmodligen det mesta under vagnen som ska vara där, inklusive texter – Hnoll rekommenderar att man lyfter ut vagnen ur asken i de båda plastremsorna istället för att greppa tag undertill.

Fjädrande buffertar

Vagnen är relativt tung, 246 gram. I gavlarna finns genometsade gula växlarfotsteg; en uppsättning extra sådana medföljer i asken. I en annan påse ligger detaljer för den som vill ställa vagnen i vitrin, samt två standard bygelkoppel.

Buffertarna är fjädrande. Samtliga handräcken är friliggande. På gångborden sitter en varningsdekal. Nedtill på dörrarna sitter gula varningsdekaler för att åka på nedersta fotsteget vid växling, och där sitter även tillverkarskyltar. I dörrfönstren finns blåa destinationsskyltar till Luleå. Vulstbälgarna i gavlarna är av mjukt gummi.


Inredning

Det går att dela vagnarna genom att försiktigt bända ut kåpans sidor på mitten (kåpa och tak är alltså en del). Sedan gäller det att försöka dra ner underredet till det är loss. Dra inte i underredesdetaljerna. Under kåpan ser vi att kupéerna har bäddar med imitationer av bland annat badrumsdörrarna. Likaså finns imitationer av handtag på kupédörrarna.

I kåpan sitter röda linser för slutsignaler, men de är i detta utförande inte helt förberedda för att montera ljus i. Det går dock med lite eget pyssel, och det kan det vara värt för att få till även denna detalj. I vagnsgovlet finns metallbleck där anslutningstrådar till innerbelysning kan lödas.

Boggier med bra vridmån

Boggierna har bra vridmån och vagnarna klarar 360 mm kurvradie. Vi har dock inte kunnat testa dem ordentligt i körning i tåg, genom växelgator och liknande. Hjulen är inte bara fina med mindre flänsar – på insidan av dem finns även imitationer av bromsskivor. Hjulaxlarna är lagrade i metallbleck i boggisidorna för att ta upp ström till innerbelysning.

I vagngolvet sitter kortkoppelkulisser med NEM-ficka. Vagnen passar i asken med standard bygelkoppel monterat, men sätter du i till exempel ett Roco kort-koppel behöver du kanske fila lite i askens frigolit för att dessa ska rymmas.

Gediget

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att detaljgraden på svenska modelltåg just har höjts ett par snäpp i och med att dessa vagnar kommit från Hnoll. Såväl helhetsintryck som enskilda delar, liksom färg och känslan av något gediget tillhör det allra bästa.

Vi vet att mannen bakom modellerna har jobbat hårt på sin fritid för att de ska bli verklighet, och han ska ha all heder av både sin insats och av resultatet.

Modelljärnvägsmagasinet

Sveriges tidskrift för modellrallare

Modelljärnvägsmagasinet är Sveriges tidskrift för modellrallare. Du får minst 250 sidor renodlad MJ per år, fördelat på fem nummer. De innehåller tematiska artikelserier, byggartiklar, modelltester, svenskt och utländskt med mera – allt med en stark koppling mellan modell och förebild.

En prenumeration kostar 499 SEK per år (5 nr) och då ingår den digitala utgåvan. Du får Modelljärnvägsmagasinet direkt hem i brevlådan och sparar dessutom en slant. Enbart en digital prenumeration med fem nummer under ett år kostar 339 SEK. Beställ prenumeration här.

Lösnummer kostar 119 kr och finns till salu hos ett tjugotal hobbyhandlare (se Handlarlista), cirka 80 pressbyråer samt ett antal Narvesen i Norge, eller direkt från oss.

Välkommen!

Den här hemsidan använder cookies till besöksstatistik