Omslagsfoto på Malmö mjk:s bana: Bengt Nylén. Läs hans artikel i nummer 57 om uppgradering av ett äldre Rc-lok.
Med MJ-magasinet nummer 57 på 100 sidor firar vi 15 år! Det innehåller bland annat:
- Nyhetssvepet
- Test, snabbtitt: Jeco T23, Heljan F5, HNoll BF4, Roco Dm3, Snälltåget i N, Sudexpress Eurodual, Piko Smart Control Wlan, Jan Gissbergs bok om landskapsbygge
- Vikarbysågen är färdig
- Bygge av Y1 i N
- Räls-code förklarat
- Karlskronas spårvägsstallar
- Besök på Uppsjö Järnvägar
- SJ:s äldsta lokomotor
- Spårplan: I Dalom
- Moderna moduler
- Egna ljud till lokdekodern
- Trafikspel
- Mj-historia
- Samt mycket mer
Här kan du ladda ner en pdf med smakprov för nr 57 >>
Länkar m.m. från nummer 57
Tillverkare för testade modeller:
- Jeco >>
- Heljan >>
- Provkörningsfilm finns under T23 ovan.
- HNoll >>
- Snabbtitt på HNoll SSRT BF4 >>
- Provkörningsfilm finns under Sudexpress nedan.
- Roco >>
- Lemke >>
- Sudexpress >>
- Piko >>
- Hobbypress Förlag >>
Smalspårsträffen i Rödeby:
Möllehems Gårdsproduktion >>Webbartiklar
Fler bilder från Uppsjö Järnvägar
Foto Stefan Nilsson.
Filmklipp från Uppsjö Järnvägar >>
Vyn från Uppsjö hamn in mot staden är verkligen fin.
På badplatsen samsas människor och djur…
Stationsgatan i Hutlösa.
I Hutlösa finns även en industri, som tydligen samlar en hel del tankvagnar.
En större bild från värdshuset i Hutlösa, med musikkapellet.
I Hutlösa finns även detta radhus, sammansatt av flera av Heljans stadshus. Väl detajerat, väderbitet och inbäddat i grönska gör det sig bra.
En närbild på visningen av Alvars nyrenoverade Rolls Royce veteranbil.
Fler foton av synade modeller
Foto Stefan Nilsson.
Undersidan av en av Dekas nya danska godsvagnar tål både att detaljstuderas och hanteras. Notera exempelvis hur hjulställen med koppelkulissens lock är skruvade fast.
Heljans F-vagnar ur en annan vinkel och från en annan sida än i nr 57.
Märkningen är tämligen skarp. Vi har inte detaljstuderat alla varianterna hur förebildsriktig den är.
I gavlarna kan du skifta till plattformar med öppna grindar, då sådana finns med i en påse. Dock saknas instruktion om hur det ska göras.
Undersidan av Heljans vagnar är tämligen detaljerade.
Den stora nackdelen med modellerna är att NEM-fickorna för kopplen är för trånga, så att det inte går att trycka in kopplen ordentligt.
Detaljeringen och märkningen på de nya vagnarna från HNoll är utsökta.
Snälltåget-loket i N från Lemke har likaså utsökt märkning.
Det gäller även detaljeringen.
Sudexpress Green Cargo Eurodual i H0 är likaså ytterst fint märkt och detaljerad.